10 principes voor zinvol gebruik van impact factoren

dinsdag 19 mei 2015

In het “Leiden Manifesto for research metrics” beschrijven Paul Wouters en Sarah de Rijcke van het CWTS samen met internationale collega’s tien principes waarop de beoordeling van wetenschap gestoeld zou moeten zijn. De huidige kwantitatieve beoordeling van wetenschap is doorgeschoten, menen zij. De tien principes zijn in Nature gepubliceerd.

Wouters en collega’s benoemen de misstanden, zoals zij die zien. Onder andere: “Some recruiters request h-index values for candidates. Several universities base promotion decisions on threshold h-index values and on the number of articles in ‘highimpact’ journals. Researchers’ CVs have become opportunities to boast about these scores, notably in biomedicine. Everywhere, supervisors ask PhD students to publish in high-impact journals and acquire external funding before they are ready.”

Voor een zinvol gebruik van kwantitatieve kwaliteitsmaten zouden volgende tien uitgangspunten gehanteerd moeten worden, menen de onderzoekers:

  1. Quantitative evaluation should support qualitative, expert assessment.
  2. Measure performance against the research missions of the institution, group or researcher.
  3. Protect excellence in locally relevant research.
  4. Allow those evaluated to verify data and analysis.
  5. Keep data collection and analytical processes open, transparent and simple.
  6. Account for variation by field in publication and citation practices.
  7. Base assessment of individual researchers on a qualitative judgement of their portfolio.
  8. Avoid misplaced concreteness and false precision.
  9. Recognize the systemic effects of assessment and indicators.
  10. Scrutinize indicators regularly and update them.

Lees het artikel in Nature.

De Delftse hoogleraar Caspar Chorus laat zien dat redacteuren van wetenschappelijke tijdschriften in de transportwetenschap de impactfactor van hun tijdschrift verhogen door kunstmatige zelfcitaties.

« terug naar overzicht

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *